A habánokról – más
néven anabaptistákról – a XVI. század
eleje óta emlékeznek meg a krónikák. A Bibliából
leszűrt hitelvek és iránymutatások alapján
kisebb-nagyobb településeket hoztak létre, melyekben vagyonközösségben
éltek, a testvériség minden tagja egyenlő volt,
csendes, befeléforduló életük a vallásos
szemlélődés és a munka szolgálatában
állt, tiltották az erőszakot, a fegyverforgatást, vezetőiket választották.
Békés életmódjuk ellenére történetük kezdetektől fogva mégis üldöztetések láncolata.
Első csoportjaik Svájc északi részén és
a Németalföld területén tűnnek fel, azonban
hamar megindult szétszóródásuk Tirol, Hollandia,
Morvaország irányába, számtalan közösséget
alapítottak a Velencei Köztársaságban, eljutnak
Magyarországra, Erdélybe s legvégül a cári
Oroszország területére, a Krím-félszigetre, sőt a tengeren túlra
is. Mára sz Egyesült Államokban élő mennoniták és amisok tekinthetők szellemi örököseiknek, leszármazottaiknak, Európában nem maradt túlélő közösségük. Az anabaptista mozgalom aranykora XVI. század közepétől
a XVII. század elejéig terjedő időszakra tehető,
központja Morvaország.
Itt vált általánossá, hogy a habánok
a külvilágtól többé-kevésbé
elzárt közösségeket, „udvarokat” szerveztek
(„Haushaben” – feltehetően innen származik
nevük is), s csak munkájuk révén álltak
kapcsolatban környezetükkel. Minden olyan foglalkozást
űztek, amely nem ellenkezett hitelveikkel, soraikban volt kőműves, ács, késes, de ők adták a magyar főúri udvaroknak az orvosokat, bábákat, patikusokat. Bőrműveseik a használati tárgyakon kívül a Biblia-kötéssel foglalkoztak, Gutenberg után pedig Biblia-nyomtatással is. Ők építettek először emeletes házat Magyarország területén és rész vettek az itteni bányák tevezésében is. Okatatási rendszerük messze megelőzte korát: minden gyermek iskolába járt, beleértve a leányokat is. Jelentős
számban voltak közöttük fazekasok is, akik ónmázas
fehér edényeket készítettek, melynek technikáját
Itáliából, Faenzából, illeve a hollandiai Delfből hozták magukkal. A Kárpát-medence legelső
ismert habán kerámiatárgya egy 1609-ből származó
víztartó. Egyedülálló motívumviláguk,
színkezelésük és technikájuk – mely
nagyon különbözött környezetük népi
fazekasságától – hamar közkedveltté
tette a habán fazekasok termékeit, eleinte csak főúri
körökben, később a szélesebb néprétegekben
is. Díszítésviláguk az évszázadok
során több-kevesebb változáson ment át,
az eleinte tiltott ember- és állatábrázolások
a XVII. század elejére általánossá váltak.
Használati tárgyakon kívül készítettek
kályhacsempéket is, melyek különös megbecsülésnek
örvendtek.
Sajátos módon a habán
fazekasság mindvégig megőrizte mással össze
nem téveszthető stílusjegyeit, nem keveredett egyéb
irányzatokkal, mások meg sem kísérelték utánozni,
melyben nagy szerepe volt a közösségek zárt jellegének,
így Közép-Európa egyedülálló
szellemi, néprajzi és művészeti kincse maradhatott.